Header menu

Tinnitus

Hvad kan CSV gøre for dig?

Hvis du er generet af tinnitus, kan vi tilbyde et introduktionskursus med information og hjælp til selvhjælp. Hvis din nærmeste pårørende har lyst, er han/hun meget velkommen til at deltage. På introduktionskurset får du præsenteret følgende emner:

  • Ørets anatomi og høresansen
  • Evidensbaseret viden om tinnitus og lydfølsomhed
  • Hjælp til selvhjælp
  • Overblik over mulighederne for hjælp til at håndtere generne i dagligdagen
  • Tekniske hjælpemidler
  • Søvnbesvær

Efter introduktionskurset kan du blive henvist til individuel undervisning, hvis du har behov for det. Her kan du lære at håndtere tinnitus i din dagligdag, så det generer dig mindst muligt.

På baggrund af en udredende samtale aftaler du og din hørepædagog mål og omfang for undervisningen inden for følgende overordnede emner:

  • At lære at leve med tinnitus (habituering)
  • Lydstimulering
  • Søvnbesvær

Vi har også en hotline, der er åben for telefonisk vejledning og rådgivning hver torsdag fra kl. 9.00 til kl. 11.00. Ring på tlf. 82 56 11 00 og bed om tinnitus hotline.


Hvad er tinnitus?

Når du opfatter en lyd, der ikke stammer fra en lydkilde uden for hovedet, kaldes det tinnitus; det kan fx beskrives som susen, hylen, ringen eller brummen.

Hvis du har tinnitus, er du måske bekymret over de gener, du oplever på grund af den lyd, du opfatter inde i hovedet (eller i ørerne). Bekymringen kan i sig selv forværre tilstanden, ligesom også stress og spændinger kan det.

Måske hører du til dem, der oplever, at deres koncentrationsevne påvirkes af tinnitus – af og til i en grad, der gør det svært at udføre dine arbejdsopgaver og/eller deltage i sociale arrangementer. Det kan også være, at du har fået svært ved at falde i søvn eller oplever, at din søvnkvalitet er blevet ringere.

Hvis du er generet af tinnitus, kan hørepædagogisk rådgivning og undervisning ofte mindske generne væsentligt.


Hvad kan du selv gøre?

Tinnitus generer oftest, når der ikke er så meget lyd i dine omgivelser, fx når du skal sove eller gerne vil slappe af. Her kan det hjælpe dig at bruge behagelig lyd til at flytte fokus fra tinnitus – det kan fx være naturlyde eller meditativ musik, der kan hentes ned fra nettet enten til download eller via en app.

Måske oplever du, at du bliver bekymret over tinnitus, men tinnitus er ikke et farligt fænomen, og hvis du kan mindske din bekymring, vil det have en positiv effekt på generne.

Stress påvirker tinnitus i en negativ retning, så hvis du har en stresset hverdag, er det en god idé at se, om du kan foretage ændringer, der reducerer stress.

Mindfulness har en positiv virkning på tinnitus, så måske kan du melde dig til et kursus i mindfulness.



Andre interesante områder: