Header menu

Lysoverfølsomhed

Hvad kan CSV gøre for dig?

Vi kan:

  • vurdere omfanget af din lysoverfølsomhed. 
  • afprøve hvilken belysning, der er bedst for dig i dit hjem eller på din arbejdsplads
  • afprøve filterbriller og anden optik
  • tilbyde vejledning omkring indstilling af lys, kontraster, lysfarve m.m. på din computer, tablet eller smartphone.

Hvad er lysoverfølsomhed?

Lysoverfølsomhed (fotofobi), er en nedsat tolerance over for lys. Ved lysoverfølsomhed kan lyset føles ubehageligt eller decideret smertefuldt. Særligt det hvide/blå lys kan virke generende.

Der er forskellige årsager til lysoverfølsomhed. Disse afhænger af, om du har en øjensygdom eller har fået en hjernerystelse/piskesmæld. Det er altid en god idé at få kontrolleret dit syn hos en øjenlæge, hvis du er lysoverfølsom og ikke i forvejen har en øjensygdom, der kan forklare lysoverfølsomheden.

Nogle af de vanskeligheder du kan opleve, hvis du er lysoverfølsom, kan være gener ved læsning i et bestemt lys eller læsning på computer/smartphone. Det kan også være gener, når du fx laver mad, fordi lyset reflekteres i vask eller på en væg.

Når du færdes udendørs, kan det være, at du oplever gener, som du ikke gjorde tidligere. Det er forskelligt fra person til person hvilken type dagslys, der generer mest.

Det kan være at du oplever gener:

  • når det er solrigt vejr, overskyet vejr, hvor himlen er meget lys osv.
  • fra reflekser fra vandpytter, sne, bilruder og andet i omgivelserne, som du ikke har oplevet at blive generet af tidligere.

Hvad kan du selv gøre?

Det er vigtigt, at du ikke forsøger at afskærme dig fra lyset hele tiden. Brug i stedet kasket, sol- eller filterbriller i de situationer, hvor det er nødvendigt for, at du kan gennemføre dine aktiviteter eller, hvor du har behov for at kunne være i aktivitet i længere tid ad gangen.

Du kan lægge mærke til belysningen i dit hjem og sørge for, at dine lamper ikke har direkte indkig til pærer. Derudover kan du lægge mærke til, om nogle lamper giver meget lys i forhold til omgivelserne og dermed har store variationer i lys/skygge. Nogle lyskilder kan også skabe generende reflekser i omgivelserne, hvilket kan give blændingsgener.

Du kan søge rådgivning omkring belysning hos synskonsulenten eller i en lampeforretning.

  • Det er vigtigt, at du vælger pærer, der ikke flimrer, og at du vælger en lysfarve, som du trives godt med. Pærer varierer fra blødt rødligt lys til hvidt dagslys – se afsnit om belysning.
  • Hvis du har vinduer, hvor der kommer meget lys ind, kan du i perioder af dagen lukke helt eller delvist for.
  • Hvis du har persienner så læg mærke til, om disse giver gener i form af flimmer eller blænding og skift eventuelt til rullegardiner eller andet, der virker godt for dig.
  • Læg mærke til om lyset i vindueskarmene giver generende reflekser.
  • Har du vinduer/dør til en terrasse, kan en markise fungere som en kasketfunktion og tage en del af lyset - uden dog at lukke lyset helt ude.
  • Hvis du oplever gener, når du læser på computer, tablet eller smartphone, findes der forskellige muligheder for at justere på lyset på skærmen. Du kan bl.a. afprøve f.lux, som kan downloades fra nettet. F.lux er et lille program, som gør det muligt at indstille lyset fra din computerskærm på forskellige måder. F.lux har bl.a. gult filter, som kan virke mindre generende end det blå.
  • På iPhone kan du i ’Indstillinger’ finde Nightshift, som også kan lukke ned for det blå lys. Derudover er det muligt at indstille kontrasterne på computer og smartphone.